Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، متن پیام آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به مناسبت ماه مبارک رمضان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

باحمدوثنا به پیشگاه خداوند مهربان و درود برارواح انبیا و اولیای الهی بویژه  خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و خاتم پیشوایان پاک حضرت ولی عصر ارواحنافداه و با درود به روان پاک خوبان و پارسایان و عالمان و شهیدان سرافراز اسلام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آستانه ماه مبارک رمضان و ایام ضیافه الله و شهر المواساه محضر شریف حوزه های علمیه، روحانیت ارجمند و استادان، طلاب و مدیران گرامی مدارس، مراکز، موسسات و نهادهای حوزه های علمیه عرض سلام و ادب و احترام دارم و برای همه عزیزان و ملت بزرگ ایران و امت اسلام آرزوی سلامت و موفقیت و نیل به حقیقت رمضان و درک لیله القدر و وصول به قله‌های معرفت وفضیلت و پیروزی دارم و نکاتی را یادآوری می نمایم:

۱- به لطف و مدد الهی ملت شریف ایران و نظام اسلامی در مواجهه با بلای جهان گیر و آفت نفس گیر کرونا و پیامدهای آن از آزمون الهی سرافراز برون آمد و برغم فشارها و تحریم های ستمگرانه و کم نظیر، از یک سو  و طوفان کینه توزی و امواج دروغ و افترا و هجمه‌های بی امان و شبهه پراکنی ها برضد  اندیشه الهی، اسلام عزیز، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، ملت ایران و حوزه های علمیه، از سوی دیگر، ایران در برابر این بلا براساس الگوی اسلامی و انقلابی و اخلاقی وبرپایه شکیبایی و بردباری و حکمت و عقلانیت و معنویت و عدالت ازخود تاب آوری و استواری خوبی نشان داد و به همدلی و همبستگی و هم افزایی و سرمایه اجتماعی بالایی دست یافت

دراین الگو علم و ایمان و اعتقاد و اخلاق درکنار هم نقش آفرین شد و جهان شاهد رستاخیز حضور مردمی و خیزش گروه های جهادی و رزمایش مواسات و انفاق مومنانه در پیشگیری و مبارزه با کرونا و پیامدهای آن بود و این موج بزرگ انسانی به مدد مسئولان محترم و سپاه سلامت برخاست.

 در این الگو خبری از انفعال و افسردگی و خرافه گرایی و علم زدگی نیست و بی اعتنایی به مسولیت های اجتماعی و اخلاقی در آن جایگاهی ندارد و همه انسان ها ازپیر و جوان و تهیدست و توانگر ازمنزلت و کرامت انسانی برخوردارند و تعاون و تکافل و امداد و احسان وهمبستگی و همگرایی به عنوان یک تکلیف اسلامی و انقلابی بشمار می آید و دین و مذهب و معنویت نقش مهمی در آسایش و سلامت همه جانبه انسان ایفا می کند و تقابلی میان علم و ایمان وجود ندارد وهمزمان با دعا و توسل به تحقیق و پژوهش و فناوری و توسعه مرزهای دانش بها داده می شود.

در نظریه و الگوی تعاون و امداد اجتماعی از منظر اسلام اخلاق و اخلاص و ایثار و فداکاری پایه است و ایفای نقش امدادی و اجتماعی  فراتر از مطالبه مزد و پاداش و بی توقع شکروسپاس و بدور از منت و تحقیر مورد تاکیداست و هرنوع امداد و نجات واجب و تکلیف کفایی بشمار می آید.

در الگوی اسلامی هنگام مواجهه با پیروزی و پیشرفت نه از غرور و سرمستی و سرکشی و غفلت از خدا و خلق او و هم نوعان و هم کیشان خبری است و نه ازطغیان و استکبار و استعمار، وهنگام طوفان مصیبت و بلا و حوادث تلخ و ناگوار  انسان مومن نه افسرده و تفتیده و پژمرده و منفعل است و نه بی تاب و ناامید بل امیدوار است و شکیبا و مقاوم و صبور و متوکل بر خدا.

این الگو مانند بسیاری از دستاوردهای انقلاب اسلامی می تواند و باید نظریه پردازی و مدل سازی شود و در عرصه های گوناگون اجتماعی بکارگرفته شود و جامعه و جهان معاصر نیازمند آن است وحوزه در ارائه و تبیین این الگو رسالت اساسی دارد.

۲- با یاری خداوند متعال حوزه های علمیه و روحانیت آگاه و مراکز و موسسات و نهادهای حوزوی و روحانی و دینی و فرهنگی و تبلیغی و بویژه نسل جوان و طلاب و فضلا و اساتید و گروه های جهادی و ایثار گر و فداکار حوزوی اعم از خواهر و برادر خوش درخشیدند و با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم جلوه های غیرقابل وصف در زمینه های گوناگون ترسیم کردند و برغم همه هجمه ها و طعنه ها به وظایف خود عمل کردند و مصداق لایخافون لومه لائم و یبلغون رسالات الله شدند.

اکنون درآستانه ماه شریف رمضان این حضور معنوی و روحانی و مردمی باید استمرار و ارتقا یابد وبراساس فرمان مطاع رهبر معظم انقلاب اسلامی همه مدارس و مراکز حوزوی و طلاب واساتید و امامان جماعت و مبلغان خواهر و برادر باید در رزمایش مواسات و گسترش انفاق مومنانه و ترغیب مردم و متمکنان وساماندهی کمک ها بپاخیزندو همراه با مردم و گروه های جهادی و بسیجی در این حرکت شرکت کنند و مدارس و مساجد را به عنوان پایگاه های امداد و همبستگی اجتماعی فعال سازند.

بسی آشکار است که این رزمایش و امداد باید به فراتر از تامین نیازهای روزمره و به مسائل پسا کرونا و پیامدهای آن و به نیازهای بلند مدت و میان مدت آسیب دیدگان و به همه نیاز های فردی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و روحی جسمی بپردازد و حوزه و روحانیت نیز باید با این رویکرد به مدد مسئولان و مردم برخیزند و آسیب‌های پسا کرونا را به حداقل برسانند و جلوی گسترش بیکاری و عواقب روحی و روانی و اجتماعی این بلای مدرن را بگیرند.

۳- بهره‌گیری گسترده و موفق از فناوری های نوین و فضای مجازی برای فعالیت های علمی و آموزشی و پژوهشی و تربیتی و تبلیغی و خدماتی غیر حضوری در ستاد ودرمدارس و مراکز حوزوی در مقاطع و سطوح گوناگون و ایجادزیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای آن  تجربه ای نو و مبارک بود، ضمن تقدیر و سپاس از همه مدیران و استادان و و همکاران و طلاب ارجمند، لازم است این دستاورد مهم صیانت و توسعه یابد  و با ملاحظه سنت های حوزوی بازسازی و اصلاح و تکمیل شود، حوزه ازدیرباز دراین میدان وارد شده است و اکنون شایسته است باآن کوله بار تجربه به آفاق جدید بیاندیشد و بازنمایی تمام ظرفیت های حوزه در فضای مجازی و بهره گیری از فضای مجازی و هوش مصنوعی را دنبال کند.

البته نباید از مجازی سازی مطلق و سیطره آن و فناوری ها بر حیات بشر استقبال کرد و دست از عواطف انسانی و ارتباطات روحی و ارزش های اسلامی و اجتماعی دست شست.

۴ - همه ما وامدار آحاد مردم و بسیجیان سرافراز و گروه های جهادی از طبقات و اصناف گوناگون و دانش آموزان و دانشجویان ارجمند و طلاب و فضلا و اساتید و گروه های جهادی و تبلیغی حوزوی هستیم که در این ایام، مانند همه مقاطع حساس و پرخطر، درکنار پرستاران و بهورزان و کادر پزشکی و درمانی و پزشکان و مسوولان بهداشت و درمان و سلامت کشور دل به دریا زدند و حماسه خلق کردند و افتخار آفریدند، بویژه دربرابر طلاب جوان و گروه های جهادی طلبگی و همه مجاهدان حوزوی نقش آفرین در عرصه‌های گوناگون پیشگیری و مبارزه با کرونا و پیامدهای آن، اعم از مدیران و مسئولان نهادها و مدارس و مراکز حوزوی و استادان و پژوهشگران و استادان بزرگوار و امامان جماعت و جمعه و مبلغان و خطیبان معززوکارکنان‌ محترم،   سر تعظیم فرو می آورم و خدمات آنان را می ستایم واز همه کاستی ها پوزش می خواهم، این جماعت عزیز خودجوش و آتش به اختیار با سختی های فراوان و تنگناهای جدی معیشت، که مواردی از آن قابل وصف و بازگویی نیست، خطر کردند و ازخدمت صادقانه به مردم و مسئولان و بیماران و مبتلایان دریغ نورزیدند و شبانه روز تلاش کردند و محنت و ملامت را به جان خریدند ودر روزهای وحشت و رعب نهراسیدند و مجاهدانه به میدان آمدند،   مدیریت حوزه و نهادهای حوزوی و مدارس و مراکز حوزوی تنها تلاش می کنند درحدتوان خود خادمی برای این عزیزان باشند.

این سرمایه بزرگ ملی و مذهبی و اجتماعی و حوزوی باید انسجام بیشتر یابد و در عصر پسا کرونا و در همه عرصه های مورد نیاز جامعه و حل مشکلات و چالش ها و آسیب های اجتماعی ودرخدمت به اسلام و انقلاب و مردم عزیز حضور عالمانه و حکیمانه و شجاعانه و مجاهدانه داشته باشد.

۵ - کرونا اهمیت ارزش های اسلامی و اخلاقی و انقلابی را نشان داد و مشخص ساخت که خودکفایی و استقلال و مقاومت و بردباری و معنویت گرایی و فرهنگ و اقتصاد مقاومتی و پژوهش و تحقیق و فناوری و مدیریت ملی ودانش بنیان ودرون زا چه اندازه در تاب آوری و همبستگی اجتماعی موثر است و جهان دید که در اوج تحریم و تهدید و تخریب متوجه ایران  مدیریت و مقاومت ایران مطلوب و قابل تحسین است.

درکنار همه این ها ضعف هایی هم به چشم می آید که باید آن را جبران و اصلاح کرد ودراین میان اهمیت توجه به شبکه اینترنت ملی و تقویت زیر ساخت های داخلی فضای مجازی و حمایت از پیام رسان های داخلی روشن تر شد و انتظار می‌رود شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات برخی از عقب ماندگی و کوتاهی ها را دراین زمینه جبران کنند و به ندای رهبری معظم و مراجع عظام و دلسوزان میهن پاسخ سریع دهند و راه را برای پیشرفت شبکه های ملی وداخلی و شکوفایی استعداد های ناب و سرمایه های ملی در این زمینه بگشایند.

این ها درس های مهم کرونا است که مسئولان و همگان باید بدان توجه کنند و در همه زمینه ها آن را بکار گیرند.

۶- گرچه نظریات و تؤری ها در جهان پس از کرونا دارای طیف وسیعی است و همه درهاله ای ازابهام قراردارد و تاحدود زیادی تابعی از متغیر عملکرد این ویروس و توان مقابله با آن است اما بدون تردید این اتفاق سرآغاز تغییراتی درسبک زندگی جامعه بشری در ساحت های معرفتی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خواهد بود و هشدار وبیدارباشی برای بشر است وادیان الهی و اسلام و انقلاب اسلامی و حوزه و روحانیت می توانند متناسب با شرایط جدید، معارف ناب الهی و اسلامی و حقایق نورانی قرآن کریم و سنت نبوی و معارف اهل بیت علیهم السلام را باحکمت و هوشمندی و خردورزی و بصیرت و شجاعت به بشریت معاصر عرضه نمایند،   ازاین نکته هم نباید غفلت کرد که بسیاری از ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی و خانوادگی و سبک های زندگی نیز در معرض چالش قرار می گیرد و برای حل آن ها باید تحقیق و تدبیر کرد.

 اندیشه متعالی اسلام و فلسفه و کلام اسلامی در تفسیر و تبیین منطقی و گره گشا ازهستی، انسان، تحولات و حوادث طبیعی و اجتماعی سر آمد و پاسخ گو است، این اندیشه و فلسفه باید بدرستی تحقیق و تعمیق و ترویج شود.

حوزه باید به سهم خود و متناسب با مأموریت های خویش به تحقیقات گسترده در این زمینه و خلق مناهج و شیوه های نوین بپردازد و برای صیانت از ارزش ها و سبک زندگی اسلامی و تقویت ارتباطات اجتماعی و خانوادگی چاره اندیشی نماید.

۷️- تبلیغ، بمثابه رسالت اساسی و غایه القصوای همه برنامه ها و فعالیت‌های حوزوی، نیازمند به اهتمام فزون تر و رویکردهای نوین است، انتظار می‌رود مبلغان و خطیبان و گروه های تبلیغی و حوزه های علمیه با ابداع و ابتکار خود راه ها و شیوه های نوین خلق و اجرا نمایند و از ارتباط علمی و فرهنگی و عاطفی با مردم و جامعه و جهان واستمرار این سنت دیرپای روحانیت به هیچ بهانه‌ای دست برندارند و پیشگام توجه و رعایت و تبلیغ اصول و قواعد و دستورالعمل های بهداشت و سلامت جسمی و روحی و روانی و اجتماعی و فرهنگی و معنوی جامعه باشند.

تبلیغ در سبک زندگی عالمان و بزرگان و مبلغان ما برآمده از دل و جان و اعتقاد و جلوه گر در کردار و رفتار و آمیخته با ذوق و شوق و ابتکار و دارای شیوایی و جذابیت بوده و در آن حکمت و شجاعت و شکیبایی موج می زده است، اکنون باید حوزه های علمیه برای تربیت خطیبان و مبلغان کارآمد و روزآمد طراحی و اقدام کنند و همه روحانیون و حوزویان تبلیغ را از وظایف خود بشمارند.

۸ - حوادث کرونایی نشان داد که بشریت اندام واره ای به هم پیوسته است ودرد ها و رنج ها و خوشی و شادی های مشترک دارد و بخاطر زر و زور و تزویر و منطق مادی و فزون خواهی و طبیعت ستیزی و ستم پیشگی و استکبار جهانی در معرض خطر ها و چالش های بزرگ قرار گرفته است و بشریت باید به گفتمان اخلاقی و معنوی و الهی بازگردد، اینجا است که وظیفه همه ما سنگین می شود و لازم است که حوزه و روحانیت به آفاق کلان و بین المللی بیاندیشند و از نقش خود درهدایت جهان به سمت اهداف و معارف الهی و اسلامی و کاهش آلام و رنج های انسان معاصر و آسیب‌های اجتماعی و جهانی غفلت نورزند، حوزه و روحانیت انقلابی حوزه ای اجتماعی و جهانی و بین المللی است و طلاب و فضلا و اساتید و مدیران جوان اعم از ایرانی و غیر ایرانی و برادر و خواهر و تشکل های بین المللی حوزوی می توانند پیشگام این راه نو باشند،   دراین مقطع زمانی فصلی نو در مکاتبه و گفتگو با متفکران و رهبران فکری و دینی گشوده شد و امید است تداوم یابد و به دستاوردهای خوبی بیانجامد.

دوستان و طلاب و فضلای غیر ایرانی را به تلاش و کوشش مضاعف و خیزش و جهشی جدی درایفای نقش بهتر و والاتر در تثبیت و تعمیق هویت ایمانی و رسالت حوزوی و تبلیغ رسالات الله فرا می خوانم و توفیقات آنان را درپیمودن این مسیر نورانی خواهانم.

درپایان خودم و همگان و بویژه طلاب و فضلای جوان را به بهره گیری از فرصت های ناب و سرمایه های جذاب و لحظه ها و سحر های زلال شهر الله و ربیع القرآن و الدعائ و الفقراؤ و شهر المواساه و ماه مبارک رمضان فرا می خوانم و امیدوارم بااغتنام این فرصت بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم.

علیرضا اعرافی

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا حوزه های علمیه فضای مجازی ماه رمضان آیت الله اعرافی کرونا سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مدارس و مراکز حوزوی کرونا و پیامدهای آن گروه های جهادی گروه های جهادی حوزه های علمیه حوزه و روحانیت انقلاب اسلامی فضای مجازی بهره گیری ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۱۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت روز معلم با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، عنایت‌الله ملکی تبار رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و جمعی از معلمان و مدیران مدارس سمای این دانشگاه در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار شد.

طهرانچی در این مراسم با تبریک روز معلم گفت: خداوند اولین معلم عالم است و بعد از او انبیا به این جایگاه رفیع رسیدند و سپس معلمی از حکما و بزرگان به ما ارث رسیده است. این روز بزرگ را پاس می‌داریم و به همه معلمان مدارس سما و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تبریک می‌گوییم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع «دانشگاه، مدرسه ـ تحولات اجتماعی فناورانه و تعلیم و تربیت» اظهار کرد: این روز‌ها اتفاقات جدی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است، تا پیش از این مدرسه و دانشگاه دو خط جدا از هم بودند، اما امروز این دو خط در دانشگاه آزاد اسلامی به هم رسیده و قرار است در هم تنیده شده تا در مقابل تحولات اجتماعی فناورانه نقش آفرینی کند. در این راستا به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر مدرسه‌ای بی‌پشتوانه و دانشگاهی بی‌عرصه داشته باشیم، در نظام تعلیم و تربیت جایگاهی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تأثیرات فضای مجازی در تحولات اجتماعی خاطرنشان کرد: فضای مجازی سال‌ها در زندگی همه ما ظاهر شده، اما با آمدن کرونا و طی دو سال فضای مجازی همه شئون آموزشی ما را فراگیر گرفت. این که کرونا اتفاق یا مهندسی شده بود را نمی‌دانیم، اما می‌دانیم که فضای مجازی قبل و بعد از کرونا نقش آفرینی متفاوتی در زندگی ما ایجاد کرد. کرونا باعث شده مسیری که باید سال‌ها طول می‌کشید تا به سرانجام برسد، به یکباره وارد زندگی ما شود. البته فقط در مورد فضای مجازی اینچنین نبود، بلکه آزمایش و تست‌های دارو‌ها و واکسن‌های نوین که در حالت عادی مراحل آن ۱۵ سال طول می‌کشید، در ایام کرونا به یکباره مجوز گرفت تا از استاندارد‌های پزشکی عبور کند و در زندگی ما وارد شود، به همین دلیل کرونا فضای جدید برای تست و آزمایش ابزار‌ها و فناوری‌های بشر به وجود آورد.

طهرانچی ادامه داد: غربی‌ها سال‌های زیادی بود که می‌خواستند بگویند می‌توانیم در فضای مجازی زندگی مطلق داشته باشیم، اما ارتباطات انسانی مانع این جریان بود و اجازه نمی‌داد، اما کرونا باعث شد تا فضایی به وجود آید که فرزندان از طریق فضای مجازی با پدر و مادر خود دیدار و گفتگو کنند و مردم از هم فراری بودند، در این فضا حاکمیت فضای مجازی وارد زندگی‌ها شد، علاوه بر این نظام رسمی آموزش و پرورش نیز پذیرفت تا دانش آموزان به این فضا کوچ کنند، به همین دلیل عصر معاصر را می‌توان به دوره قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مقابله با تحولات اجتماعی فناورانه جهان سه رویکرد می‌توان داشت، افزود: برخی در مقابله با تحولات اهل توقف هستند و به هیچ وجه آن را در زندگی خود راه نمی‌دهند، گروهی دیگر اهل وادادگی بوده و گروه سوم اهل مواجهه فعال هستند. شهدا کسانی هستند که در زندگی اهل برخورد و مواجهه فعال بودند، به همین دلیل هرگز نمی‌میرند، چرا که کسانی که اهل مواجهه فعال باشند، مصداق آیه شریفه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» می‌شوند. ما نیز باید انتخاب کنیم که جزء کدام گروه و دسته می‌خواهیم باشیم.

وی یادآور شد: چه بخواهیم و چه نخواهیم یک فضای دوگانه حادث شده است که شامل فضای حقیقی و فضای مجازی است و زندگی وارد فضای دو ساحتی جدید شده است. مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی در بحث جوامع و محیط‌های تربیتی فرمودند که این محیط‌ها شامل خانواده، نظام آموزشی و جامعه می‌شود و درون آنها نیز محیط کار و محیط رفاقت قرار دارد. اکنون برای دانش آموزان ما جامعه دو ساحتی، خانواده و محیط آموزش مطرح است. فضای آموزش و تربیت شامل کلاس درس، محیط رفاقتی، محیط دانش‌آموزی و محیط کار می‌شود. اما نکته‌ای که رخ داده، این است که معیشت باعث شده معلم به فضای سازمان کوچ کند، معلم در کلاس است، اما دلش در کلاس نیست، دانش‌آموزان نیز از محیط کلاس به محیط رفاقتی رفتند، به همین دلیل دیگر حکمرانی آموزشی را «سازمان دانشگاه»، «مدرسه» و «محیط آموزشی در مدرسه» نمی‌تواند حکمرانی فرهنگی کند.

طهرانچی با بیان اینکه محیط رفاقتی و عمومی و زندگی در تسخیر فضای مجازی قرار گرفته است، اظهار کرد: ورود به جهان شبکه‌ای همه شئون تربیتی را هدف قرار داده و باعث شده معلم و دانش آموز، استاد و دانشجو به محیط‌های رفاقتی و سازمانی بروند. استاد از محیط آموزشی به محیط کار و معلم هم به سازمان مدرسه هجرت کرده و مسأله آنها ارتقاء خود و معیشت شده است، به همین دلیل دیگر جدایی دانشگاه از مدرسه و اتخاذ روش‌های تقلیدی راهگشا نیست و باید تعریفی دیگر داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این پرسش که چگونه باید محیط تعلیم و تربیت را احیا کرد، به چالش‌های پیش روی این حوزه اشاره کرد و گفت: کوچ معلمان و استادان از محیط آموزشی به محیط کار، تسخیر محیط رفاقتی، دانش‌آموزی و دانشجویی توسط نظام شبکه‌ای و در برگیری محیط زندگی و محیط آموزشی توسط محیط رفاقتی، چالش‌های پیش‌رو در محیط تعلیم و تربیت است. پیش از کرونا مدرسه تنها محیط رسمی آموزش بود، اما پس از کرونا محیط غیررسمی وارد شد و نهاد اجتماعی به شدت متأثر از فضای دو ساحتی شده است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به تربیت اجتماعی برای حضور موفق در زندگی اجتماعی ادامه داد: ما سه محیط تربیتی «خانواده»، «مدرسه» و «مدرسه و دانشگاه» داریم، «خانواده» محیط تربیت عاطفی، «مدرسه» محیط تربیت فردی و «مدرسه و دانشگاه» محیط تربیت اجتماعی است و این سه باید با هم کار کنند، اما واقعیت این است که دوره سوم تعلیم و تربیت درگیر حاشیه است و اساساً تربیتی برآن حاکم نیست، برای تربیت این دوره باید مدل یکپارچه داشته باشیم، چرا که با مدل فعلی که هفت ساله سوم شامل دوره متوسطه دوم و مقطع کاردانی یا کارشناسی دانشگاه است، نمی‌شود مدل یکپارچه تربیتی داشت، بنابراین لازم است که یک دوره ۳+۴ طراحی کنیم. در این رویکرد نهاد برآمده از مدرنیته و با نگاه تقلیدی نمی‌تواند دستگیر ما باشد. مدرسه محیط محدود، مدیرمحور، آموزشی تربیتی فردی و همگن است، در حالی که دانشگاه یک محیط باز، دانشجومحور، اجتماعی علمی و مختلط نا همگن است، به همین دلیل هفت ساله سوم تبدیل به هفت سال ویران کننده شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع انتخاب در زندگی گفت: سؤالی که مطرح است این است که آیا مدلی برای وارد شدن بچه‌ها در محیط اجتماعی مجازی و محیط دو ساحتی داریم؟ وضعیت موجود دوگانه فیلترینگ VPN است، در حالی که رویکرد اسلام صیانت، تقوا و خودکنترلی خدامحور است. کدام مدل را داریم که در آن بچه‌ها یاد بگیرند که بتوانند ببینند و نبینند. ما نیازمند مدل تربیت اجتماعی برگرفته از دین هستیم که در آن بینش، گرایش، دانش و توانش به همراه قدرت انتخاب شاکله جوانان را شکل دهد، حضرت علی (ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه تأکید می‌کند که باید حواسمان به دل و خرد جوانان باشد، ما ارزش‌های حاکم بر زندگی را چگونه با جوانان انتقال می‌دهیم، واقعیت این است که نگاه‌های مادی مانند رفاه، درآمد، شغل، اعتبار دانشگاه و رشته‌های خاص تصورات غلط را در ذهن جوانان می‌نشاند و در این نگاه، نگاه توحیدی، نگاه به روزی، نگاه به عزت و ذلت، محبوبیت اجتماعی و اینکه تلاش مقدمه حصول نتیجه است، جایی ندارد، مرحوم آیت‌الله بهجت می‌فرمودند که ما به دنیا آمده‌ایم تا با زندگی کردن قیمت پیدا کنیم نه اینکه با هر قیمتی زندگی کنیم.

طهرانچی ادامه داد: همانطور که خداوند در قرآن کریم از «هَلْ یَسْتَوِی» مثال زده، جوانان ما نیز باید بدانند که خبیث و طیب با هم مساوی نیست و باید نابرابری‌ها را به آنها یاد بدهیم. اینکه چرا برخی از جوانان در انتخاب همسر به طلاق می‌رسند، به این دلیل است که به آنها انتخاب را یاد نمی‌دهیم. ما کجا جوان را در معرض انتخاب گذاشته و انتخاب درست را به او یاد می‌دهیم؟ قدرت انتخاب در کنار شاکله فرد تعیین کننده است، اما ما اینها را به جوان یاد نمی‌دهیم و بعد می‌گوییم که چرا ناهنجاری در اخلاق به وجود آمده؟

وی با اشاره به آیه ۳ سوره انسان خاطرنشان کرد: انتخاب دو جهت دارد و اساساً دنیای ما، دنیای انتخاب است و قدرت انتخاب مدل می‌خواهد که آیا مبنای انتخاب براساس علاقه است یا قضا و قدر الهی و دعا یا فضای جامعه. وقتی ما به عناصری معتقدیم که غرب به آنها اعتقادی ندارد، پس با کدام تقلید غرب می‌توان تربیت درستی داشت. آیا علائق جوانان براساس آرزو‌ها و جاه طلبی‌هاست، یا آرمان و ارزش‌ها؟ براساس توهمات، تخیلات و خودخواهی‌هاست؟ یا استعداد و توانمندی و همت؟ واقعیت این است که در دوره‌ای که متاورس آمده یا بازی‌های کامپیوتری، غضب و توهم را تقویت می‌کند، باید مدل تقویت عقل داشته باشیم، وگرنه جوانان ما در توهم زندگی خواهند کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما نیازمند الگوی تعلیم و تربیت اسلامی هستیم که خدامحور بوده، انسان مدار با کرامت انسانی باشد، پیچیده در مقابل پیچیدگی‌های اجتماعی بوده و چند وجهی، پاسخگوی سریع التغییر حوادث اجتماعی و پاسخگوی ارتباطات گسترده شبکه‌ای باشد. واقعیت این است که این الگو را نمی‌توان بدون ارتباط دانشگاه و مدرسه ساخت. به همین دلیل به دنبال مدارس الگو در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: مدل دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی که نگاه پایه و عرصه دارد و مدارس سما جزیی از محیط عرصه است، این مدارس در مدل جدید، مدیر و رئیس مدرسه خواهند داشت که مدیر امور اجرایی و رئیس مدرسه امور محتوایی و خلق الگو را دنبال می‌کنند. ما به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت هستیم. به همین دلیل به اندازه توانمان اراده به اصلاح داریم، در این مسیر توفیق از خدای بزرگ می‌طلبیم و بر او توکل داریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خسرو غفوریان کیست؟
  • مدیر حوزه‌های علمیه خواهران : قدرت بانوان مازندران در تغییر افراد زیاد است
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است
  • تحصیل پنجاه هزار طلبه خواهر در مدارس علمیه کشور
  • امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه قم رقم زد
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
  • عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • بیش از ۹۰ درصد جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد